R.K. PAROCHIE ONZE LIEVE VROUW VAN LOURDES
    SACRAMENTEN
  de Biecht (Boete en verzoening)

Slinge 775

3086 EZ Rotterdam

ING-rekening:

NL02INGB0004348203

Secretariaat

geopend van maandag,

t/m vrijdag:

10.00 - 12.00 uur.

Noodsituaties

Voor dringende zaken

(bijv. ziekenzalving of

uitvaart):

06-50894495

In de doop ontvangt een mens vergeving van zonden. Eenmaal gedoopt, blijft het leven van een christen niet zonder zonde. Het sacrament van boete en verzoening biedt de gelegenheid om ten overstaan van een priester je zonden te belijden, in het vertrouwen dat de Heer bereid is je opnieuw te vergeven.

Het is God die in dit sacrament zijn vergeving schenkt. Hij heeft het dienstwerk van de verzoening aan zijn Kerk toevertrouwd. In de loop der eeuwen heeft de concrete vorm van dit dienstwerk van de Kerk variaties gekend. In de eerste eeuwen moest men bij zware zonden in het openbaar boete doen, soms jarenlang. In de 7e eeuw introduceerden Ierse monniken een besloten manier van belijdenis en boete doen, in een besloten ontmoeting tussen de boeteling en de priester: de zogeheten oorbiecht. Dit maakte een regelmatig ontvangen van het boetesacrament mogelijk. Tot op de dag van vandaag wordt op deze wijze het sacrament van boete en verzoening in de Kerk gevierd.

De Katholieke Kerk

kent zeven sacramenten:

●  het doopsel

●  de eucharistie

●  het vormsel

●  het huwelijk

●  de wijding

●  de ziekenzalving

●  boete en verzoening

(biecht)

●  algemeen

aanmelden voor Doop,

1e H. Communie, Vormsel. enz. zie

De sacramenten zijn werkzame tekens van de levende Heer, Jezus Christus.

maakt deel uit van